Språkutvecklande arbetssätt

i moderna språk
 

Mina elever i åk 8 arbetade med att beskriva städer på spanska. För detta använde jag Gibbons cirkelmodell som arbetssätt. Detta innebar att eleverna har fått plugga glosor kopplade till staden. Glosorna bestod av olika adjektiv för att beskriva hur staden ser ut, substantiv för att berätta vad byggnaderna heter samt prepositioner för att berätta...

Ett viktigt steg i arbetet med språkutvecklande arbetssätt i moderna språk är förförståelsen. I det här steget tar läraren reda på elevernas förkunskaper och de samlar tillsammans ord och begrepp inom området på olika sätt. Innan du börjar ett nytt kapitel/arbetsområde låt eleverna skriva på tavlan alla ord de redan kan och komplettera med de nya...

Ibland använder jag mig av dubbelkodning (dual-coding theory) för att skapa modellmeningar som förberedelser inför skriftliga bedömningar i spanska.
Med dubbelkodning menas att inläraren använder sig av både visuellt och verbalt information samtidigt. Allt man kan se i form av bilder lagras i den visuella lådan av hjärnan medan det man hör (text,...

Peter Panescu - Pedagogisk blogg
Alla rättigheter reserverade 2024
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång