Tips och idéer om undervisningen i spanska åk 6-9

Nu drar terminen igång och som vanligt är det pirrigt för eleverna att komma tillbaka till skolan. Eleverna vill se sina klasskamrater och lärare igen, men de är också nyfikna på vad de ska plugga under terminens gång. Här kommer jag att presentera hur jag vanligtvis startar vårterminen med mina klasser i spanska.

Jag fick förfrågan från Spanish Teachmeet Sweden att bidra till adventskalendern för lärare i spanska. Det var självklart kul att få äran så jag skapade en ny aktivitet som fungerar som snabbläsförståelse (med bildstöd) eller som exit ticket efter att man har arbetat med jultema i spanskundervisningen. Min julklapp är tillgänglig under lucka 16 och...

Nuvarande arbetsmoment handlar om husbeskrivning. Jag använder läromedlet Gracias och det finns tyvärr inget kapitel som handlar exklusivt om husbeskrivning. I kapitel 4 i Gracias 9 finns det ett hus ritat där eleverna förväntas lära sig att berätta vad personerna gör i gerundium. Jag passar på att lära eleverna berätta om ett hus.

Jag märker att visualisering i språkundervisning är något som hjälper alla elever i synnerhet de som har brister i arbetsminnet och de som har en sämre språkinlärningsförmåga. I åk 7 i spanska arbetar mina elever med att beskriva en vanlig dag. Detta innebär att eleverna måste kunna många verb och substantiv. Bildstöd hjälper till att strukturera...

Jag strävar hela tiden efter att koppla min undervisning till verkligheten. Ett sådant exempel är arbetet med stad- och vägbeskrivning i spanska i åk 8. Eleverna fick upptäcka nya miljöer genom att använda kartor och gatuvy i Google Maps. De fick följa instruktioner på spanska och hitta platser samt de fick skriva sina egna väg- och...

Miljö och hållbarhet är ett aktuellt ämne i dagen samhälle, inte minst i skolvärlden. Dagens elever är vår framtid och det är vår plikt som lärare att utvecklas deras kritiska tankar och idéer kring dessa två ämnen.

Mina elever i åk 9 har gjort egna vykort där de har berättat om en påhittad resa till en spansktalande stad. Varje elev har fått välja en stad som de sedan har läst på och samlat information om stadens kultur och sevärdheter och sedan skrivit en text i tempus perfekt. Engagemangen blev ännu större när de designade sina egna vykort....

Frågehjulet är ett roligt sätt att träna den muntliga förmågan i spanska i åk 6. Eleverna arbetade parvis och besvarade frågorna på spanska. Efter varje fråga som man svarar tar man bort den. Uppgiften är avklarad när alla frågorna är borta från hjulet.

Första mötet med eleverna efter sommarlovet är viktigt för att den kan påverka elevernas förväntningar och upplevelser för resten av terminen. För att eleverna ska känna sig välkomna rekommenderar jag dig att undvika prat om kunskapskravet eller prov på första lektionen. Fokusera istället på aktiviter som aktiverar deras förkunskaper Här kommer...

Peter Panescu - Pedagogisk blogg
Alla rättigheter reserverade 2024
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång