Fortbildar mina språklärarkollegor i interkulturalitet

20.03.2022

Under den här terminen har jag fått förtroendet att under 8 tillfällen utbilda mina språkkollegor inom interkulturalitet i språkundervisningen. Interkulturalitet är ett viktigt begrepp idag och detta speglas även i Lgr22. Jag använde mig av aktionsforskning som grund för utbildningen. Aktionsforskning är inriktad mot förändring i din undervisning samtidigt som det skapas kunskap om din undervisning. Det handlar inte om stora förändringar utan snarare om förbättringar av aspekter i den egna undervisningen (Rönnerman, 2022: 41).  Inom aktionsforskningen förväntas man planera, genomföra, observera och dra slutsatser av vad som händer i det egna klassrummet (Wennergren, 2012: 71).

Först fick mina lärarkollegor brainstorma begreppen kultur och interkulturalitet, sedan höll jag en föreläsning där jag förklarade begreppen, kopplingen till styrdokumentet, bedömning av interkulturalitet samt kravet på läraren. Sedan fick mina lärarkollegor visualisera sin egen undervisning och möjligheten att introducera de interkulturella perspektiven i sin undervisning. De fick planera en interkulturell uppgift inom det tema de arbetar med, de fick presentera planeringen i tvärgrupper för att få återkoppling. Planeringen och genomförandet av uppgiften planerades utifrån följande aktionsförskningsfaser (Wennergren, 2012: 71) :

Fas 1 Planera den interkulturella uppgiften.

Fas 2 Agera (genomför uppgiften som du har planerat).

Fas 3 Observera (iaktta hur eleverna arbetar med uppgiften)

Fas 4 Reflektera (tänk på och analysera hur uppgiftens genomförande gick)

Fas 5 Nya frågor (ny planeringsfas)

#kompetensutveckling #interkulturalitet #peterpanescu


Referenser

  • Rönnermark, K. (2012). "Vad är aktionsforskning?". I Aktionsforskning i praktiken - förskolan och skola på vetenskaplig grund. 2:a upp. Studentlitteratur
  • Wennergren, A.C. (2012). "På spaning efter en kritisk vän". I Aktionsforskning i praktiken - förskolan och skola på vetenskaplig grund. 2:a upp. Studentlitteratur

Peter Panescu - Pedagogisk blogg
Alla rättigheter reserverade 2024
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång