Fortbildar mina språklärarkollegor i interkulturalitet
Under den här terminen har jag fått förtroendet att under 8 tillfällen utbilda mina språkkollegor inom interkulturalitet i språkundervisningen. Interkulturalitet är ett viktigt begrepp idag och detta speglas även i Lgr22. Jag använde mig av aktionsforskning som grund för utbildningen. Aktionsforskning är inriktad mot förändring i din undervisning samtidigt som det skapas kunskap om din undervisning. Det handlar inte om stora förändringar utan snarare om förbättringar av aspekter i den egna undervisningen (Rönnerman, 2022: 41). Inom aktionsforskningen förväntas man planera, genomföra, observera och dra slutsatser av vad som händer i det egna klassrummet (Wennergren, 2012: 71).
Först
fick mina lärarkollegor brainstorma begreppen kultur och
interkulturalitet, sedan höll jag en föreläsning där jag förklarade
begreppen, kopplingen till styrdokumentet, bedömning av
interkulturalitet samt kravet på läraren. Sedan fick mina lärarkollegor
visualisera sin egen undervisning och möjligheten att introducera de
interkulturella perspektiven i sin undervisning. De fick planera en
interkulturell uppgift inom det tema de arbetar med, de fick presentera
planeringen i tvärgrupper för att få återkoppling. Planeringen och genomförandet av uppgiften planerades utifrån följande aktionsförskningsfaser (Wennergren, 2012: 71)
:
Fas 1 Planera den interkulturella uppgiften.
Fas 2 Agera (genomför uppgiften som du har planerat).
Fas 3 Observera (iaktta hur eleverna arbetar med uppgiften)
Fas 4 Reflektera (tänk på och analysera hur uppgiftens genomförande gick)
Fas 5 Nya frågor (ny planeringsfas)
#kompetensutveckling #interkulturalitet #peterpanescu
Referenser
- Rönnermark, K. (2012). "Vad är aktionsforskning?". I Aktionsforskning i praktiken - förskolan och skola på vetenskaplig grund. 2:a upp. Studentlitteratur
- Wennergren, A.C. (2012). "På spaning efter en kritisk vän". I Aktionsforskning i praktiken - förskolan och skola på vetenskaplig grund. 2:a upp. Studentlitteratur