Undervisningsutvecklande bedömning i grundskola
2. Lektionsplanering
Åsa Hirsh sammanfattar de innehållsliga delarna i en områdesplanering i följande tre punkter:
- Formulering av lärandemål.
- Konkret planering av innehållet i undervisningen.
- Hur kunskaper ska bedömas, formativt såväl som summativt.
Lärarendemålen väljs utifrån det centrala innehållet. Fokus ligger på
vilka förmågor och kunskaper eleven ska få förutsättningar att utveckla.
Jag brukar formulera lärandemålet tydligt innan i form av samma
formulering som Åsa Hirsh (2020: 14) anger: "När arbetsområdet är slut ska eleven
ha utvecklat förmågan att ...".
Lärandemålen är själva riktmärket för planeringen av undervisning,
material och bedömning.
Referenser:
Hirsh, Åsa (2020). "Att planera för undervisning och bedömning". I Skolverket (2020). Planera, bedöma och ge återkoppling - stöd för undervisning. Sid 8-21