Undervisningsutvecklande bedömning i grundskola

17.02.2021
Pixabay.com/mohamed_hassan
Pixabay.com/mohamed_hassan

2. Lektionsplanering

Åsa Hirsh sammanfattar de innehållsliga delarna i en områdesplanering i följande tre punkter:

  • Formulering av lärandemål.
  • Konkret planering av innehållet i undervisningen.
  • Hur kunskaper ska bedömas, formativt såväl som summativt.


Lärarendemålen väljs utifrån det centrala innehållet. Fokus ligger på vilka förmågor och kunskaper eleven ska få förutsättningar att utveckla. Jag brukar formulera lärandemålet tydligt innan i form av samma formulering som Åsa Hirsh (2020: 14) anger: "När arbetsområdet är slut ska eleven ha utvecklat förmågan att ...". Lärandemålen är själva riktmärket för planeringen av undervisning, material och bedömning.


Referenser:

Hirsh, Åsa (2020). "Att planera för undervisning och bedömning". I Skolverket (2020). Planera, bedöma och ge återkoppling - stöd för undervisning. Sid 8-21

Peter Panescu - Pedagogisk blogg
Alla rättigheter reserverade 2024
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång