Låt eleverna testa att vara mäklare på spanska (Exempel åk 9)
Nuvarande arbetsmoment handlar om husbeskrivning. Jag använder läromedlet Gracias och det finns tyvärr inget kapitel som handlar exklusivt om husbeskrivning. I kapitel 4 i Gracias 9 finns det ett hus ritat där eleverna förväntas lära sig att berätta vad personerna gör i gerundium. Jag passar på att lära eleverna berätta om ett hus.
För att lära sig namn på möbler och rum i huset arbetar eleverna med ¡Habla ya!: La casa y los muebles som finns tillgänglig på URplay.se med spanskt tal och text både svenska och spanska.
Jag har fått höra från mina lärarkollegor i bild att de arbetar med husritningar och perspektiv så jag tänkte att det är ett bra sätt att visa eleverna att de kan ah nytta av husritning även i spanska. Mina elever fick rita
sina drömhus, möblera varje rum och färglägga. Sedan fick de låtsas vara
mäklare och i grupper om fyra fick de övertyga mig att köpa deras hus. Detta blev även en bar bedömningstillfälle.
Genom arbetet med detta projekt får eleverna träning i både språkliga förmågor och att
våga tro på sig själva och sina idéer när de presenterar för mig. Det skapade mycket engagemang!