El medio ambiente (Exempel åk 9)
Miljö och hållbarhet är ett aktuellt ämne i dagen samhälle, inte minst i skolvärlden. Dagens elever är vår framtid och det är vår plikt som lärare att utvecklas deras kritiska tankar och idéer kring dessa två ämnen.
Läromedlet Gracias 9 ger oss möjlighet att arbeta med detta arbetsområde i kapitel 10 Una vida mejor. Efter att vi har studerat texten i textboken och arbetat med övningarna i övningsboken använder jag extra material för att variera undervisningen.
Först tittar vi på en Youtube video om återvinning på spanska. Vi arbetar med glosor samt vi brainstormar frågan ¿Qué haces para el medio ambiente? (Vad gör du för miljön?).
Sedan arbetar vi med Pregunta ya: El futuro. Videon finns på Urplay.se med spanskt tal och text på svenska och spanska. Arbetsblad finns med.
Exempel på extra aktiviteter:
1. Skapa affischer med tema: Nuestro colegio y el futuro eller El colegio ideal en 2040. Det vi behöver är papper A3, färgade pennor och eventuellt bilder ur tidningar. Man kan göra även digitala affischer. Det man behöver är dator med koppling till Internet, en applikation för att redigera bilder och en projektor för att dela sin affisch med alla i klassrummet.
2. Muntligt grupparbete. Arbeta med dina kompisar och besvara frågan ¿Cómo crees que será el mundo del futuro?. Berätta om hur du tror att världen kommer att se ut o 25 år?
3. Arbeta med sångtexten ¿Dónde jugarán los niños? av Maná
4. Arbeta med sångtexten till låten Cuidemos la naturaleza