Skrivning i zoner (Spanska åk 9)
Med den här uppgiften tränar eleverna på att skriva texter på spanska utifrån principen om differentierad undervisning. Principen innebär att alla elever oavsett kunskapsnivå aktiveras och görs delaktiga i arbetet som sker i gemenskap (Wallberg, 2019: 67) Uppgiften som jag presenterar här är faktiskt en övning inspirerad av Helena Wallbergs uppgift "Bokläsning i zoner" som finns med på sidan 87 i Lektiondesign.
Den här uppgiften gjordes i åk 9 när vi arbetade med kapitel 11 "Esta noche voy a llamar" från textboken Gracias 9. Det tog nästan tre lektioner att genomföra uppgiften. Syftet med den här uppgiften är att repetera det som vi har pluggat under åk 7-9 genom att beskriva huvudkaraktärerna i texten från textboken. Arbetsbladet delas i fyra kategorier (enskilda sidor): familj, skola och arbete, fritid, stad och framtid.
Arbetssätt: Gruppens medlemmar väljer varsin kategori och funderar tillsammans på fakta om textens huvudkaraktär. Personen har varit med i tidigare kapitel och det är lätt att skriva om honom. Dessutom får eleverna hitta på fakta om personen om de vill. Eleverna utforskar sedan området genom att fundera på ord kopplade till den valda kategorin. Med andra ord skapar eleverna ett lexikalfält. Om man inte kommer ihåg många ord kopplade till den valda kategori då letar man i den fysiska ordboken. Sedan skrivs en personbeskrivning med informationen från de 4 pappren. Texten skrivs gemensamt i gruppen. Resultatet blir en detaljerad beskrivning av huvudkaraktären.
Resultatet av den här uppgiften är att eleverna blir delaktiga och stödjer varandra med förklaringar och hjälp med bland annat att slå ord i ordboken eller med grammatiken. Förutom att utveckla kamratlärandet, fick eleverna även utveckla ordförrådet genom att repetera och träna på ord och grammatik.
Källa:
Wallberg, Helena (2019). Lektionsdesign: en handbok. Första upplagan Stockholm: Gothia Fortbildning