Samma stoff – olika nivåer på uppgifterna
För att mina elever ska få en chans att utvecklas så långt som möjligt använder jag mig av differentierad undervisning. Detta innebär att eleverna arbetar med samma uppgifter i arbetsområdet men på olika svårighetsgrad på samma gång. Fördelen med detta arbetssätt är att jag bemöter eleverna på deras kunskapsnivå samt jag ger eleverna en chans att arbeta med lite svårare nivå som utmaning. Det är viktigt att poängtera för eleverna att den här typen av aktiviteter inte är gjorda utifrån betygsnivåer, att arbeta med de svårare uppgifterna betyder inte att man får bättre betyg.
Helena Wallbergs skriver i sin bok Lektionsdesign att differentieringen med olika svårighetsgrad kan innebära att eleverna använder samma ord men de får skriva olika svåra meningar eller texter. Alla eleverna får vara delaktiga i en och samma aktivitet men med olika stödstrukturer samt eleverna får återkoppling på kvaliteten på sina prestationer utifrån sin nivå (2019: 15).
Jag gör inte alla uppgifterna i övningsboken på olika svårighetsgrader utan bara de som är lite mer ansträngande för eleverna. Som exempel visar jag en uppgift som jag har genomfört i spanska för åk 7. Hörförståelsen 10 i övningsboken Gracias 7 innehåller för mycket information om vad några ungdomar gör på fritiden vilket jag anser vara bekymmersamt. Lösningen kan vara att göra uppgiften differentierad.
För
att eleverna ska förstå svårighetsgraden har jag markerat uppgifterna med några
asterisker. En asterisk visar att uppgiften är lätt, två asterisker visar att uppgiften
är medelsvår och tre asterisker visar att uppgiften är svår (eleverna förväntas
förstå många fritidsaktiviteter samt deras frekvens).
På lätt nivå fick eleverna dra streck mellan personerna och aktiviteter som dessa gör. På medelsvår nivå fick eleverna markera om påståendena är falska eller sanna och på svårare nivå fick eleverna skriva bredvid varje person vad de gör på sin fritid samt hur ofta man gör dem.
Att
differentiera utifrån en svårighetsgrad integrerar verkligen alla eleverna i
uppgiften. Majoriteten av mina elever arbetar oftast med två svårighetsgrader (lätt
och medel) och de som är högpresterande arbetar oftast med de svårare. Att de
flesta inte arbetar med den svårare uppgiften är för att de vill känna att de
har lyckats med uppgiften.
Referenser
Wallberg, Helena (2019). Lektionsdesign: en handbok. Första upplagan Stockholm: Gothia Fortbildning