Nya regler för uppförandebetyg i italienska skolor

Italiens regering bestämde den 30 juli 2025 att från och med läsåret 2025/2026 införs nya regler i italienska högstadier. De nya bestämmelserna gäller framför allt hur elevernas uppförande bedöms och hur det påverkar deras skolgång. Syftet är att stärka skolans roll i att fostra ansvarstagande och respektfulla individer.
Förändringarna innebär att:
-
Uppförandebetyget får större betydelse och blir ett viktigt verktyg i elevernas utveckling, inte bara ett disciplinärt mått.
-
Elevernas beteende ska bedömas under hela året, med särskilt fokus på allvarliga händelser som våld eller hot mot personal eller andra elever.
-
För att gå vidare till nästa klass krävs minst 6 av 10 i uppförandebetyg. Vid just 6/10 måste eleven göra ett skriftligt arbete om aktivt medborgarskap och reflektera kring sitt beteende.
-
Straff blir mer lärande än straffande: I stället för avstängning ska eleven t.ex. delta i sociala eller medmänskliga aktiviteter eller arbeta med uppgifter om konsekvenser av sitt beteende.
Reflektion att diskutera:
Frågor för kollegial diskussion:
-
Hur arbetar vi idag med att bedöma elevers uppförande? Är vi konsekventa och rättvisa?
-
Vilka risker ser vi med att sätta betyg i beteende?
-
Hur kan vi skapa tydliga, gemensamma kriterier så att bedömningen blir likvärdig för alla elever?
-
Hur kan vi arbeta mer förebyggande med elevers sociala och empatiska utveckling?
-
Kan vi inspireras av Italiens modell, t.ex. genom att låta elever som haft utmaningar delta i meningsfulla sociala aktiviteter?
Källor:
Italiens Regering (2025)."Riforma del voto di condotta, via libera definitivo del Consiglio dei Ministri. Valditara: "Construiamo una scuola autorevole. Fondamentali, merito, rispetto e centralita della persona"". Tillgänglig online https://www.mim.gov.it/web/guest/-/riforma-del-voto-di-condotta-via-libera-definitivo-del-consiglio-dei-ministri-valditara-costruiamo-una-scuola-autorevole-fondamentali-merito-rispetto- (Sett 2025-07-31)