Nu är vi i gång med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA)

20.09.2021

Nu är vi officiellt i gång med vår kompetensutveckling inom språk och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA).

Dagens första föreläsare, Linda Andersson och Madeleine Médoc, talade om studiehandledningens roll i SKUA-processen. Detta kan presenteras under tre steg: före (studiehandledaren samverkar med undervisande läraren kring lektionens planering och tema), under (studiehandledaren ska vara med på lektionen för att stödja eleverna med lektionens innehåll eller stödja läraren med transspråkandet) och efter (återkoppling till eleven i form av extraförklaringar på modersmålet eller även läxhjälp). Föreläsarna är måna om att poängtera att barn som har ett annat modersmål än svenska ska få studiehandledning på modersmålet om det behövs (5 kap. 4 § skolförordningen).

Dagens andra föreläsning presenterades av Caroline Bötrius från NC, Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Bötrius poängterade att flerspråkiga elever behöver ett rikt och nyanserat språk för att klara skolgången. Alltså det räcker inte bara att inkludera eleverna i undervisningen (fysisk vara med resten av eleverna) utan också integreras (vara delaktiga i undervisningen utifrån sin resurs). För SKUA rekommenderar Bötrius att lärare ska fokusera på ordförrådets betydelse, på interaktion och stöttning, på att ge möjlighet till samtal (EPA-modellen funkar bra) samt väcka nyfikenhet och tankar.

Dagen fortsatte med SKUA på vår egen skola där vi har fått två duktiga kollegor som SKUA-utvecklare. Vi gick igenom planen med SKUA under detta läsår. Jag ser fram emot detta.


#kompetensutveckling #skua #språkutvecklandearbetssätt #flerspråkighet

Peter Panescu - Pedagogisk blogg
Alla rättigheter reserverade 2024
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång