Mina tips för en lyckad distansundervisning
Detta inlägg har som syfte att utvärdera min egen undervisning på distans och dela med mig av upplevelser med distansundervisningen till andra lärarkollegor. Detta inlägg gäller undervisning i åk 6 i spanska. I vår kommun kommer elever från åk 6 till vår högstadieskola för undervisning i moderna språk och hemkunskap. De har en dubbellektion i veckan.
Här kommer några punkter som man ska tänka på när det gäller
undervisningen på distans utifrån lärarperspektivet.
1. Forska under första lektionen
Innan första lektionen kände jag mig lite stressad då det var min första lektion på distans någonsin. Jag visste inte om planeringen skulle fungera, om eleverna blir engagerade och om tekniken och internet kommer att fungera under de 80 minuterna som lektionen varar.
Min rekommendation är att följa lärarinstinkten när du
planerar din första lektion på distans och passa på att utforska vad som
fungerar och inte fungerar under första lektionen. Se om eleverna hinner logga
in sig i tid, om videon och materialet du delar med eleverna fungerar och så
vidare. Inför nästa lektion får du säkert idéer som kommer att göra dina
lektioner lika bra på distans som de på plats.
2. Se hur klassrummet ser ut
Eftersom eleverna fick vara på sin vanliga skola visste jag inte hur klassrummet ser ut. Jag bad kontaktpersonen att ta en bild på klassrummet för att jag ska kunna få en inblick när jag planerade lektionen. Att se hur klassrummet ser innan man börjar distansundervisningen skapar en trygghet när man planerar sina lektioner. Det är viktigt att ha den fysiska lärmiljön med i åtanke när man planerar då den avgör delvis arbetsron och inlärningen.
Det underlättade att en lärarassistent fick ansluta sig till
lektionen och höll datorn med kameran på för att jag ska få en syn på hela
klassrummet. Då ser jag hur stämningen är i klassrummet, om eleverna arbetar
osv.
3. Ha videokameran på hela lektionen
Under första lektionen hade jag webkameran på bara när jag gav instruktionerna inför varje uppgift. Min tanke var att jag inte ska belasta Internet så att kvaliteten på min powerpointvisning försämras.
Varje gång när jag stängde ner webbkameran skrev eleverna på
chatten att de inte ser mig. Jag insåg då
att eleverna känner sig mer trygga med att se mig hela tiden och de vet att jag
är där.
4. Gå igenom trivselreglerna
Börja första lektionen med att gå igenom reglerna som gör att undervisningen på distans flyter bra. Busiga elever kan lägga GIF-bilder på Teams chatten som föreställer rörliga bilder och meddelande vilket distraherar undervisningen. Vad tydlig från börjar att det inte är tillåtet och att det har samma konsekvenser som störning i det vanliga klassrummet.
Som avslutning kan man låta eleverna göra en utvärdering där
varje elev lägger en GIF-bild som föreställer hur man upplevde lektionen för
att skoja till det lite.
5. Planera lektionerna
Min tanke var att köra mina lektioner så likt mina lektioner på plats så möjligt. Varje elev har sin egen dator/Ipad och hörlurar. Detta hjälper eleverna att fokusera mer på lektionen och minskar prat med bänkkompisen eller andra i klassrummet.
För att skapa en struktur så att eleverna lätt kan följa min
undervisning skapade jag lektionerna i PowerPoint som jag sedan visade för eleverna
via Teams. I Teams inställningar valde jag att jag ska vara den enda som kan
byta bilder och röra presentationen.
6. Lektionens struktur
Jag behåll samma design på alla mina Powerpointpresentationer som inkluderar följande:
a) Instruktion om att ta fram materialet. När eleverna kommer in i det digitala klassrummet ser de på skärmen uppmaningen att ta fram textboken, pennan och skrivboken.
b) Dagens planering, syfte och vilka förmågor de ska träna.
c) Introduktionsfrågor på spanska. För att markera att lektionen i spanska börjar ställer jag frågor på spanska till eleverna och de svara på spanska på chatten. Frågorna som jag ställer är ¿Qué tal?, ¿Qué día es hoy?, ¿Qué tiempo hace?.
d) Läxförhör. Efter att jag har aktiverat spanskan hos eleverna fortsätter jag med glosläxan i form av kahoot-spel i egen takt. Eleverna får länken till kahoot via chatten, skriver in sina namn i Kahoot och sedan kör dem kahoot på poäng. Jag som lärare kan sedan följa hur eleverna har svarat.
e) Läsa texter i par i textboken och lyssna på dem på textbokens digitala hemsida.
f) Arbeta med färdigheterna höra, prata och skriva. Flera olika studier visar att digitaliseringen minskar utrymmet för dialog. För att eleverna ska träna den muntliga förmågan fick de arbeta med tre olika muntliga uppgifter varje lektion.
g) Textbokens digitala övningar. Varannan vecka arbetar vi 30 minuter med textbokens digitala övningar som är varierade.
h) Quizlet Live. Varje lektion spelar eleverna 15 minuter Quizlet Live vilket det är en funktion där eleverna måste samarbeta. De arbetar i lag och måste prata med varandra då endast en elev har det rätta svaret på sin skärm. Quizlet Live består oftast av meningar från den text vi arbetar med vid den tiden.
k) Avslutar lektionen med en utvärdering. Vi funderar tillsammans hur vi exempelvis tränade den muntliga förmågan på dagens lektion. Detta gör eleverna medvetna över de färdigheter som man ska utveckla i språk samt hur man arbetar med att utveckla dem.
7. Ge återkoppling
Även om undervisningen sker på distans behöver eleverna
återkoppling för att säkerställa att de har deltagit i undervisningen. För att
ge återkoppling och ha koll på att eleverna verkligen arbetar med uppgifterna
bad jag eleverna att i slutet på lektionen ta bilder på det de har jobbat med
under lektionen och ladda upp i inlämningsmappen på Teams. Inlämningsmappen skapas
som en uppgift i Teams innan lektionen.
8. Variera undervisningen även på distans
För att hålla eleverna fokuserade på lektionen är det viktigt att variera lektionens innehåll. Eleverna ska kunna arbeta enskilt men även tillsammans med bänkkompisen.