Interkulturalitet i undervisningen

01.02.2022
Pixabay.com/Devanath
Pixabay.com/Devanath

Lahdenperä (2003) definierar interkulturalitet som en process där olika kulturer samverkar och lär av varandra. Dessa kulturer kan här vara etniska grupper och olika språkbakgrunder men också tänkesätt och livsstilar. Interkulturalitet som process innebär ett utbyte, en interaktion och en ömsesidighet mellan de olika kulturer som är en del i arbetet. Vad innebär detta för en språklärare? Detta innebär utrymme för aktiviteter där eleverna får diskutera och dra slutsatser utifrån egna erfarenheter av målspråksländerna eller utifrån vad de har hört eller läst i skolan eller på fritiden. Språkläraren kan också presentera faktabetonad information men allra viktigaste är att uppmuntra eleverna till reflektion och till jämförelser (Byram, Gribkova & Starkey, 2002).

Molony & Harbon (2010) fortsätter på samma idé och de föreslår att elever ska använda målspråket för problemlösning och reflektion. De menar att eleverna kan arbeta med att till exempel, ta reda på betydelsen av olika kulturella företeelser samt jämföra de med sina egna kulturella upplevelser. Detta i sin tur skapar egna värderingar i interaktion med andra.

Liddicoat (2004) anser att språk och kultur är intimt förknippade, vilket i sin tur innebär att 'kulturen'alltid är närvarande när vi använder ett språk. Han hävdar att genom att utforska en given målspråkskultur och sedan jämföra den med de egna kulturella referensramarna får sin egen 'third place', det vill säga förstå var man själv står i sammanhanget, vilket självklart är avgörande för att utveckla interkulturell förståelse.


Referenser

  • Liddicoat, A. (2004). Intercultural language teaching: principles for practice. New Zealand Language Teacher, 30, s. 17-24
  • Lahdenperä, P. (2003). Goda interkulturella miljöer för elevers språk- och kunskapsutveckling. Symposium 2003. Stockholm.
  • Moloney, R & Harbon, L. (2010, augusti). Making intercutural language learning visible and assessable [konferenspresentation]. Proceedings of Intercultural Competence Conference Vol. 1, s. 281-303. https://cercll.arizona.edu/wp-content/uploads/sites/5/2017/07/moloney_harbon.pdf

Peter Panescu - Pedagogisk blogg
Alla rättigheter reserverade 2024
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång