Interkulturalitet i undervisningen
Lahdenperä (2003) definierar
interkulturalitet som en process där olika kulturer samverkar och lär av
varandra. Dessa kulturer kan här vara
etniska grupper och olika språkbakgrunder men också tänkesätt och livsstilar.
Interkulturalitet som process innebär ett utbyte, en interaktion och en
ömsesidighet mellan de olika kulturer som är en del i arbetet. Vad innebär detta för en
språklärare? Detta innebär utrymme för aktiviteter där eleverna får diskutera och dra slutsatser
utifrån egna erfarenheter av målspråksländerna eller utifrån vad de har hört
eller läst i skolan eller på fritiden. Språkläraren kan också presentera faktabetonad information men allra
viktigaste är att uppmuntra eleverna till reflektion och till jämförelser (Byram,
Gribkova & Starkey, 2002).
Molony & Harbon (2010) fortsätter på samma idé och de föreslår att elever ska använda målspråket för problemlösning och reflektion. De menar att eleverna kan arbeta med att till exempel, ta reda på betydelsen av olika kulturella företeelser samt jämföra de med sina egna kulturella upplevelser. Detta i sin tur skapar egna värderingar i interaktion med andra.
Liddicoat (2004) anser
att språk och kultur är intimt förknippade, vilket i sin tur innebär att
'kulturen'alltid är
närvarande när vi använder ett språk. Han hävdar att genom att utforska en
given målspråkskultur och sedan jämföra den med de egna kulturella
referensramarna får sin egen 'third place', det vill säga förstå var man själv står
i sammanhanget, vilket självklart är avgörande för att utveckla interkulturell
förståelse.
Referenser
- Liddicoat,
A. (2004). Intercultural language teaching:
principles for practice. New
Zealand Language Teacher, 30, s. 17-24
- Lahdenperä, P. (2003). Goda interkulturella miljöer för elevers språk- och kunskapsutveckling. Symposium 2003. Stockholm.
- Moloney, R & Harbon, L. (2010, augusti). Making intercutural language learning visible and assessable [konferenspresentation]. Proceedings of Intercultural Competence Conference Vol. 1, s. 281-303. https://cercll.arizona.edu/wp-content/uploads/sites/5/2017/07/moloney_harbon.pdf