Icebreakers för att värma upp eleverna i engelska 7 på högstadiet
11.08.2021

Pixabay.com / Innviertlerin
För många nya 7-klassare innebär åk 7 en ny skola, nya lärare och nya kompisar. Allt detta plus ett långt sommarlov resulterar i att eleverna behöver en mjuk start på läsåret. För att värma upp eleverna i åk 7 efter sommarlovet rekommenderar jag er följande icebreakers:
1 Med andra ord är ett spel där eleverna får lappar med
saker/personer/platser och ska beskriva det på engelska utan att säga
vad som står på lappen. Den andra personen ska då gissa vad som
eftersöks.
2 Sommarbingo om vad man gjorde under sommaren. Eleverna går runt med sin bingobricka och ställer frågor till sina klasskompisar utifrån bingobrickan. Hittar de rätt så skriver de namnet på den kompis som har gjort den aktuella aktiviteten i rutan. Den som har fyllt alla rutorna med namn ropar Bingo! och vinner.
3 Lögndetektor (känd även som 3 sanningar och en lögn) det är ett spel delat i två steg.
Steg 1. Läraren skriver fyra påstående om sig själv på tavlan
. Tre av dem påståendena är sanna och ett av dem är en lögn men den ska låta trovärdig.
Till exempel:
- I was born in Spain and I lived there till I was 15.
- I love watching cartoons and animated films more than horror movies.
- I speak several languages and I can live, work or retire in 27 countries.
- I don't like playing sports game.
Parvis förbereder eleverna frågor till läraren om alla de fyra påståendena. Frågorna kan låta så här: Where in Spain were you born? Why did you leave your country? osv.
Eleverna analyserar hur läraren svarar på frågorna och slutligen säger de vilket påstående de tycker är lögnen. Jag märker att de är rätt duktiga på att reda ut vilket påstående som är en lögn.
Steg 2. Nu är det elevernas tur att komma med sina egna tre sanningar och en lögn. Första ska eleverna skriva enskilt sina påstående och sedan i grupper om fyra ska eleverna försöka klara testet med lögndetektorn. Det är viktigt att informera eleverna att lögnerna ska inte vara uppenbara, som till exempel I flew to the moon.
4 Diskutera bilderna -Gör en presentation i Powerpoint med bilder kopplade till sommaren. Visa bilder som går att koppla till sommaren, en i taget. Det kan vara bilder på väder, natur, nya GB-glassar eller andra aktuella
saker. Låt deltagarna diskutera en bild i
taget i par. Efter varje bild redovisar paren i helklass vad de tänkte på när
de såg bilderna och vad de diskuterade. Det kan handla om
både världsnyheter och deras personliga aktiviteter. Var tydlig med att informera dem att de kan prata om precis vad som helst som de tänker på,
så de inte behöver känna att de måste känna till en viss nyhet.
5 Grab a slip of paper - look at year - tell something special from that year
Skriv ut lappar med olika år på (jag tar vanligtvis de sista 10 åren). Eleverna får varsin lapp med ett år på och de berättar om något speciellt för de som har hänt det året som de har fått på lappen.
6 Where will you travel once the pandemic is over?
Projektera världskartan på tavlan och dela eleverna i grupper om fyra. Dela ut en post-it-lapp till varje eleven för att skriva sitt namn på. Sedan ska varje elev berätta för varandra var de vill resa när pandemin är över. De ska förklara varför de vill resa dit. När de blir klara ska de gå till tavlan och limma post-it-lappen på den platsen man vill resa till. Läraren kan se elevernas populära resmål och diskutera i helklass.