Distansundervisning under coronapandemin
Färsk studie kring distansundervisningen under coronapandemin. I sin studie poängterar Noam Roger och Susanne Kreitz-Sandberg att:
1.
Motivationen minskar när det finns roligare saker hemma som drar
uppmärksamhet från undervisningen. Vad läraren kan göra är att skapa
undervisning och uppgifter som är extra meningsfulla.
2. Det är svårt
att planera sitt lärande själv utan spontana möten i skolan. Hjälp
eleverna att dela upp uppgifterna i mindre delar. Ta en del i taget så
att uppgiften känns hanterbar och lätt för eleven att ha kontroll över.
3.
Grupparbeten som sker digitalt kan göra eleverna osäkra. Basera
grupparbeten på små delfrågor där eleverna får redovisa vad de
diskuterar om. Motivationen till diskussion blir högre om ämnet känns
meningsfullt för eleverna.
4. Ge kontinuerlig uppmuntran till eleverna.
5. Bestäm i förväg om kameran ska vara avstängd eller inte.
Läs här:
https://www.su.se/nyheter/distansundervisning-i-gymnasiet-kräver-tydliga-ramar-1.530731