Distansundervisning under coronapandemin

10.05.2021
Pixabay.com/yogendras31
Pixabay.com/yogendras31

Färsk studie kring distansundervisningen under coronapandemin. I sin studie poängterar Noam Roger och Susanne Kreitz-Sandberg att:

1. Motivationen minskar när det finns roligare saker hemma som drar uppmärksamhet från undervisningen. Vad läraren kan göra är att skapa undervisning och uppgifter som är extra meningsfulla.

2. Det är svårt att planera sitt lärande själv utan spontana möten i skolan. Hjälp eleverna att dela upp uppgifterna i mindre delar. Ta en del i taget så att uppgiften känns hanterbar och lätt för eleven att ha kontroll över.

3. Grupparbeten som sker digitalt kan göra eleverna osäkra. Basera grupparbeten på små delfrågor där eleverna får redovisa vad de diskuterar om. Motivationen till diskussion blir högre om ämnet känns meningsfullt för eleverna.

4. Ge kontinuerlig uppmuntran till eleverna.

5. Bestäm i förväg om kameran ska vara avstängd eller inte.

Läs här:
https://www.su.se/nyheter/distansundervisning-i-gymnasiet-kräver-tydliga-ramar-1.530731

Peter Panescu - Pedagogisk blogg
Alla rättigheter reserverade 2024
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång