Bildstöd i språkundervisningen (Exempel åk 7)
Jag märker att
visualisering i språkundervisning är något som hjälper alla elever i
synnerhet de som har brister i arbetsminnet och de som har en sämre
språkinlärningsförmåga. I åk 7 i spanska arbetar mina elever med att
beskriva en vanlig dag. Detta innebär att eleverna måste kunna många
verb och substantiv. Bildstöd hjälper till att strukturera deras texter
samt hjälper dem att bättre memorera orden.
Det syns tydligt på karaktärerna om de är glada, arga, ledsna etc. Det är med andra ord lika viktigt att 'läsa bilderna' som att läsa texten!" (Bonnier Carlsen, 2010).
Att läsa en bild kan innebära att söka efter information. Då vi läser en text sker detta vanligtvis från vänster till höger, uppifrån och ner. Då vi läser en bild kan vi däremot flytta runt blicken i obestämd ordning och ta fasta på olika delar av bilden. Sättet vi ser på en bild präglas av den kultur vi kommer ifrån eller tillhör samt de erfarenheter vi bär med oss. Bilder kan därför vara svåra att tolka eller läsa då de kommer från en annan kultur eller tidsålder (Graas & Kjellberg, 2006)
#anpassning #spanskaspråket #peterpanescu