AI-tjänsten Chat GPT är ett mäktigt verktyg även för lärare

01.01.2023

Nu skapade jag ett användarkonto på den omtalade AI-tjänsten Chat GPT som alla fruktar att det kommer att ändra världen. Du kan också testa tjänsten på följande länk  https://openai.com/blog/chatgpt/. Efter lite lek med chatten insåg jag att den här tjänsten är ganska mäktig. Ställer man faktafrågor så får man välutvecklade svar tillbaka. Ställer man samma fråga två gånger så får man svaret omformulerad. Det första man tänker på är hur eleverna kan använda tjänsten för att fuska på inlämningsuppgifter som görs hemifrån. Eftersom chatbotten genererar nya texter varje gång man ställer en fråga blir det svårt att upptäcka fusk på skolarbetet för att det helt enkelt inte fastnar i plagiatkontroller. Det finns ändå hopp med en ny tjänst utvecklad att bekämpa texter skrivna av AI tjänster. En av dem är GTPZero, utvecklad av en student från USA; länk här https://gptzero.me/ 

Jag vill vara positiv och fokusera på bra saker som man kan göra med Chat GPT som lärare. Vad kan en lärare använda chatbotten till? För det första så kan man använda Chat GPT till att planera lektioner. Jag slog in "Plan a Spanish lesson about going to the doctor Level A2 + Project" (A2 motsvarar nybörjarnivå i den globala skalan för språkfärdigheter) och tjänsten tog fram följande planering:

Man får lärandemål, en lektionstrutkur där man har fokus på ordinlärning och sätter igång lektionen med att repetera ord relaterade till arbetsområdet samt plugga nya ord som sedan ska tränas i klassrummet med hjälp av rollspel. Eftersom jag skrev ordet "project" i fältet fick jag ett ganska bra planerat projekt där eleverna i grupper gemensamt får antingen sätta i scen ett rollspel eller göra en presentation PowerPoint där man bokar tid hos läkaren, talar om symtom med läkaren, får recept eller behandling. Tjänsten förslår att uppmuntra eleverna använda presens tempus (nutid) samt de nya orden de har lärt sig kopplade till arbetsområdet. Planeringen slutar med en läxa till eleverna där de får skriva ett inlägg i sin dagbok om ett läkarbesök eller undersöka en symptom.

Jag tycker att den här planeringen är helt okej för att den utmanar till variation i undervisningen (att man arbetar med samma innehåll på olika sätt) och att det kan komma med intressanta idéer om hur man ska planera ett arbetsområdet då när man inte har ork eller när man helt enkelt inte har inspiration. Eftersom man kan ställa samma frågor och få nya svar testade jag tjänsten genom att lägga till ordet Assessment (bedömning) och då fick jag en helt ny planering om läkarbesök.

Eftersom jag la till ordet bedömning skapade Chat GPT en planering inriktad på elevernas förberedelse inför bedömningstillfällen. Det som man märker, jämfört med förra planeringen, är att planeringen har tydligare syfte och mål samt arbetssättet är mer tydlig och inriktad på elevernas tänkande. Alltså eleverna får aktivera sitt tänkande genom att skriva meningar utifrån orden som läraren föreslås skriva på tavlan. Sedan tränar eleverna i par på att iscensätta ett läkarbesök, och sedan ska eleverna enskilt skriva en kort text utifrån en lista med extra ord kopplade till läkarbesöket. Bedömningen blir att eleverna får redovisa sina korta texter muntligt i helklass. Läraren ska ge återkoppling på elevernas användning av glosor och grammatik. Planeringens nyckelstrategier stämmer överens med formativ bedömningens drag.

Det ser lovande ut, tänkte jag, och letade en planering direkt på spanska. Jag slog in " planifica una lección sobre el medio ambiente español A2" (planera en lektion om miljön spanska A2) och tjänsten genererade planering om miljön på spanska. I min eufori slog jag in i fältet " planering om miljö och bränsle" på svenska och de kom upp en planering på svenska. Den riktiga överraskningen kom när jag jämförde de två planeringarna om miljö. Trots att jag slog in olika språk med olika längd på texten i fältet genererade tjänsten samma planering och samma arbetssätt, arbetssätt som liknar ganska mycket de första två planeringarna om läkarbesöket.

Chattboten kan skapa grammatiska övningar men också texter med luckor, gåtor med mera.

Man kan också be om tips om hur man kan undervisa om ett specifikt tema. Se exemplet nedan:

Vad mer kan chattboten göra?

Chattboten kan skapa tabeller. Jag önskade en tabell med spanska synonymer och jag fick det trots att jag inte blev alltför imponerad. Några av orden i tabellen fick inte sina synonymer. Jag insisterade med att få tabellen rättad men tjänsten fortsatte att generera samma tabell.

Chattboten kan ge tips och idéer om hur man kan förberedda eleverna inför NP. Jag skrev "Hur kan jag förberedda eleverna inför nationella provet i engelska åk 9" i fältet och fick fram följande svar:

Chatbotten kan ta även fram bedömningskriterier som inte är lika krångligt utformade som Skolverkets. Dessa kan användas som bedömningsinformation till elever om vad läraren kommer att titta på under arbetsgången.

...men tjänsten misslyckades att skapa en planering i svenska som andraspråk för högstadiet med fokus på språkutveckling. Tjänsten tog fram tips på vad man ska tänka på när man skapar projekt i sva. Jag insisterade med att kräva en planering och till slut fick jag det. Det var inte vad jag hade i åtanke men det funkar.

Det som gör den här tjänsten mäktig är att den lär sig hela tiden. Jag slog in frågan "Vad menar min lärare med att jag bör bli bättre på verbböjningar i nutid i spanska?" och i svaret märkte jag att chattboten blandade verbtempusen,  den svarade att man ska bli bättre på att böja verb i preteritum (preterito perfecto) istället för nutid (presente).  När jag rättade chattboten genererade den ett nytt svar med rätt information. För att testa om chattboten verkligen lär sig så ställde jag samma fråga igen och då svarade chattboten rätt.

 

Den här tjänsten kan vara användbar för lärare att få tips och idéer om planering av något arbetsmoment eller skapa undervisningsinnehåll. Det gäller att vara så specifik som möjligt med vad tjänsten ska ta fram. Självklar kan tjänsten inte ersätta den professionella lärarkompetensen då anpassningar efter grupp och elever är nödvändigt för kunskapsutvecklingen. Chat GPT är mäktigt men man ska inte låta sig luras av fascinationen för chatbotten då tjänsten inte är perfekt och den genererar inte alltid kvalitativt material.


Källor:

ChatGPT (2023) Tillgänglig online https://openai.com/blog/chatgpt/ (Sett 2023-01-01)

Peter Panescu - Pedagogisk blogg
Alla rättigheter reserverade 2024
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång